به گزارش گروه علمی \”خبرگزاری دانشجو\”، دکتر جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست ISC با اشاره به آخرین رتبه بندی تایمز افزود: رتبه بندی تایمز برای سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴ میلادی که ۲۰۰ دانشگاه تراز اول جهان رارتبه بندی می‌کند به زودی منتشر خواهد شد، اما ویژگی های ۲۰۰ دانشگاه تراز اول پیش از انتشار نتایج رتبه بندی اعلام و گزارش شده است.

مهراد با تاکید بر اینکه تلاش برای ایجاد دانشگاه‌های تراز اول در دهه گذشته به یک پدیده جهانی مبدل شده است، اظهار داشت: علت این تلاش آن است که دولت‌ها در بسیاری از کشورهای جهان توسعه رقابت آمیز نظام‌های آموزش عالی و تحقیقات علمی را در کانون برنامه‌های راهبردی ملی اقتصادی منظور کرده‌اند.

سرپرست ISC ادامه داد: برای مثال در روسیه ولادمیر پوتین رئیس جمهور این کشور برنامه ریزی برای قرار گرفتن ۵ دانشگاه روسیه در بین ۱۰۰ دانشگاه برتر در رتبه بندی تایمز را تا سال ۲۰۲۰ میلادی به عنوان یک سیاست مهم ملی مد نظر قرار داده است. در ژاپن شینزو آبه نخست وزیر این کشور اعلام کرده است که ۱۰ دانشگاه ژاپن تا سال ۲۰۲۳ میلادی باید در زمره ۱۰۰ دانشگاه برتر رتبه بندی تایمز قرار گیرد.

وی با اشاره به سیاست‌های وزارت علوم در این حوزه یادآور شد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران در صدد است با همکاری مجلس شورای اسلامی و نیز با مساعدت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، ۱۰ دانشگاه برتر کشور را مورد حمایت مالی قرار دهد.

مهراد یادآور شد: اکنون پیش از انتشار یازدهمین ویرایش سالانه رتبه بندی تایمز، این موسسه نور جدیدی را بر موضوع رتبه بندی تابانده و برای نخستین بار خصوصیات ویژه ۲۰۰ دانشگاه برتر در رتبه بندی سال ۲۰۱۵-۲۰۱۴ را اعلام کرده است.

مسئول رتبه بندی دانشگاه‌های کشور در (ISC) گفت: ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان در رتبه بندی تایمز، یک درصد برتر از موسسات آموزش عالی جهان را می‌نمایانند.

به گفته دکتر مهراد متوسط ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان در رتبه بندی تایمز دارای کل درآمد سالانه ۷۵۱۱۳۹ دلار به ازای هر دانشجو است.

وی با بیان اینکه نسبت دانشجو به استاد در این ۲۰۰ دانشگاه‌ تقریبا ۱۲ نفر است، خاطر نشان کرد: این ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان ۲۰ درصد از اعضای هیأت علمی خود را از سایر کشور های جهان استخدام می‌کنند.

مهراد با تاکید بر اینکه درصد اعلام شده برای جذب اعضای هیأت علمی از خارج از کشور درصد بسیار بالایی است، اضافه کرد: مفهوم این عبارت بین المللی بودن دانشگاه‌ها است که به جذب اعضای هیأت علمی برتر و دانشجویان با استعدادهای بالا منجر می‌شود.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خاطرنشان ساخت: کل درآمد تحقیقاتی این ۲۰۰ دانشگاه ممتاز جهان ۲۲۹۱۰۹ دلار به ازای هر عضو هیات علمی است.

مهراد با بیان اینکه این دانشگاه‌ها ۴۳ درصد مقالات تحقیقاتی خود را حداقل با همکاری یک نویسنده بین المللی منتشر می‌کنند، یادآور شد: ۱۹ درصد از کل دانشجویان این دانشگاه‌ها را دانشجویان بین المللی تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: داده‌های مورد استفاده در این نظام رتبه بندی از پایگاه تامسون رویترز استخراج می‌شود و در حالی که ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان را معرفی می‌کنند، دامنه رتبه بندی را به ۴۰۰ دانشگاه نیز تعمیم می‌دهد و ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان را نیز در ۶ رشته موضوعی معرفی می‌کند.

سرپرست (ISC) اظهار داشت: البته دانشگاه‌های برتر اشکال و اندازه‌های مختلف دارند و در این مورد مدل واحدی برای برتری یا ممتاز بودن وجود ندارد. نظام‌های رتبه بندی از جمله رتبه بندی تایمز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برتری در آموزش و پژوهش را معیار و ملاک رتبه بندی قرار می‌دهند و از اهداف و ماموریت‌های خاص دانشگاه‌ها چشم پوشی می‌کنند.

مهراد افزود: با این توصیف ویژگی‌های ۲۰۰ دانشگاه برتر، اطلاعات جدید و روشن‌تری را از دانشگاه‌های ممتاز ارائه می‌دهد. ساخت دانشگاه‌های ممتاز به بودجه‌های کلان نیاز دارند ضمن آنکه بودجه برای پرداخت‌های بیشتر به منظور جذب و نگهداری دانشمندان و پژوهشگران برجسته و ایجاد تسهیلات مورد نیاز باید مد نظر باشد.

وی اضافه کرد: علاوه، بودجه برای ایجاد فضای آموزشی بسیار مناسب که مطلوب دانشجویان باشد ضروری است. مهمتر از همه، یک دانشگاه ممتاز در واقع دانشگاهی است که جنبه بین المللی دارد. این دانشگاه باید بتواند با استعدادترین اعضای هیأت علمی و دانشجویان را از نقاط مختلف دنیا با فرهنگ‌های گوناگون جذب کند.