به گزارش گروه سیاسی انجمن اسلامی دانششجویان حسن رحیم پور ازغدی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس اظهار داشت: مهمترین و مبارک ترین شب و روز، امشب و فردا است، نخستین بار که به خاتم انبیا وحی شد و این وحی در دانش و ارزش و در حوزه اخلاق انقلاب به پا کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: مبعث انقلاب در چند جهت بود، در ساحت زندگی دنیوی و اخروی، عبادی و تمدنی از این زمره است. مبعث انقلابی بزرگ در عرصه حقوق و اخلاق بود.

وی افزود: اخلاق دنیوی و سکولار اساسا نیازی به وحی و بعثت وجود ندارد و با صرف دنیاگرایی می‌توان اخلاقی زیست، اینها اخلاق را بسیار کوچک کردند و نوعی خودخواهی در زر ورق پیچیده است، اخلاق سکولار نمی‌تواند تا آخر اخلاق بماند.

رحیم پور ازغدی تاکید کرد: بعثت، انقلابی در ارتباطات انسانی ایجاد کرد و با دیدگاه‌های غلط برخورد کرد، بعثت نشان داد که برای اخلاقی زیستن ابتدا باید از تربیت خودمان شروع کنیم و بعثت نشان داد که چگونه می‌توان اختلافات را برطرف کرد.

استاد دانشگاه بیان کرد: امام راحل می‌فرمایند اگر دیکتاتور درون را مهار نکنیم حتی اگر درس عرفان بخوانیم باز هم عمل طاغوتی انجام می‌دهیم، زیرا هدف ما اثبات خودمان است، یکی از مهمترین برکات بعثت این است که اختلافات میان صاحبان قدرت را مشخص می‌کند، منشا همه اختلافات طغیان نفس است.

وی افزود: انقلاب معرفتی و علمی، انقلاب دومی بود که بعثت ایجاد کرد، برخی می‌گویند قبل و بعد بعثت تغییری ایجاد نشده است و خود بشر می‌توانست با درک خود و علم تجربی به اهداف برسد و انبیا فقط کمک کردند که علم سریع‌تر جلو برود و همین دیدگاه می‌گوید وحی یک معرفت عادی و در حد علوم تجربی است.

رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: اینها می‌گویند نیازی به وحی نداریم، جریانی اما در نقطه مقابل اینها است؛ اینها فکر می‌کنند غیر از انبیا و قرآن هر کس هر چیزی گفته امور بشری است و بدعت و ضلالت است و فکر می‌کنند اگر بشر با عقل و تجربه به چیزی رسید این بدعت است و این هم یک خط انحرافی است و اهل حدیث در اهل سنت و اخباری‌ها در شیعه این دیدگاه را داشتند.

وی بیان کرد: در غرب و شرق عالم هم تحت تاثیر انبیای الهی، سخنان حقی گفته شده، مبعث نیامده سخنان قبل خود را به زباله دان تاریخی بیندازد بلکه سخنان حق گذشته را تائید می‌کند و بر آنها می‌افزاید و به همین دلیل پیامبر خاتم الانبیا است.

رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر آنچه در سنت نیست، بدعت نیست بلکه خلاف سنت، بدعت است، اگر کسی با عقل به حقیقتی رسید و خلاف حدیث و قرآن بود این بدعت است، بدعت یعنی تغییر سنت و مخالفت با آن و نه اینکه هر چه در سنت نیست را بدعت بدانیم، این یک تفکر وهابی و اخباری افراطی است. اما خط وسط کدام است؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ما دغدغه بسیار مقدسی داریم که برای آن احترام قائل هستیم و آن اینکه معارف الهی را با معارف خطاپذیر ادغام نکنیم، این ادغام التقاط اندیشی است و کسانی که اهل فلسفه و عرفان هستند این سخن را رد نمی‌کنند و می‌گویند اگر ثابت شد یک استدلال عقلانی پیش آمده و برهان قطعی ندارد و با ظاهر قرآن و حدیث قطعی تعارض دارد اینها را کنار می‌گذاریم زیرا ملاک ما سنت و قرآن است

رحیم پور ازغدی بیان کرد: کشف خلاف قرآن و سنت، کشف نیست بلکه خطا است و محال است به برهان قطعی عقلی برسیم. در اسلام این مسئله امکان پذیر نیست، محال است قطع عقلی و نقلی تعارض داشته باشند.

وی افزود: در برخی مصادیق ممکن است اختلاف نظر ایجاد شود، اینکه کسانی به امام نسبت دهند که از نگاه ایشان بعثت حرف جدیدی ندارد تهمت است، ایشان صریحا می‌فرمایند ما وحی را با معارف بشری مخلوط نمی‌کند اما سهمی از حقیقت همواره وجود دارد.

وی بیان کرد: وقتی می‌گوئیم پیغمبر خاتم الانبیا است معنایش این نیست که تا قبل از اسلام هیچ کس حرف صحیحی نزده است، معنایش این است که برای ما ملاک داوری، مبعث و قرآن و سنت است و با عقل سراغ اینها می‌رویم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: امام(ره) عبارتی راجع به مبعث دارد و می‌فرماید “زبان ما از بیان مبعث الکن است زیرا یک تحول بزرگ است، مبعث انقلابی بزرگ ایجاد کرد که فلسفه خشک یونانی را متحول کرد.”

رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: ارزش‌های درست سایر مکاتب در قرآن و سنت هست اما بخش‌های نادرست اینها در قرآن نیست، امام (ره) می‌گوید “حق نداریم این مکاتب را با بعثت قیاس کنیم.” کجا ایشان فرموده‌اند بین معارف اهل بیت و معارف هندی و یونانی، دومی را ترجیح می‌دهیم؟

وی خاطرنشان کرد: عرفای قبل از اسلام و فلاسفه قبل از اسلام از بسیاری از حقایق محروم بودند. هستند کسانی که فکر می‌کنند خط فکری امام(ره) برای اهل بیت شرافت معرفتی قائل نیست، هرگز این گونه نیست و اینها تهمت بارز است.

رحیم پور ازغدی تاکید کرد: امام می‌فرماید قرآن هفت مرتبه نازل شد و آنچه به دست ما رسید کل معرفت و عرفان جهان را متحول کرد و بسیاری از ابعاد مبعث هنوز مبهم است و برای بشر روشن نیست. تعالیم مبعث انقلاب عظیم معرفتی است و وحی را جز رسول الله نمی‌داند چیست؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ذهن انسان مادی است، شأن خدا کجا و انسان کجا؟ خلق را باید به خالق شناخت اما ما چون مادی و مهجور هستیم رویه برعکس شده است.

رحیم پور ازغدی تاکید کرد: امام می‌فرماید اگر بخشی از مفاهیم در فلسفه شرق و غرب است و با قرآن و سنت قابل جمع است، حقایق مشروع است و به فهم قرآن و حدبث کمک می‌کند، امام(ره) می‌فرماید سقف فلسفه بشری اثبات وجود خداست اما معرفت و شناخت کار قرآن است و در عرفان بشری راجع به حقیقت جهان تنها گوشه‌ای را می‌گوئیم و امام می‌گوید عرفان قبل از اسلام با بعد اسلام فرق دارد زیرا بعثت سطح عرفات بشری را بالا برد.

وی خاطرنشان کرد: انبیای سلف کشف داشتند اما نه علی الاطلاق و لذا اختلافاتی داشتند اما پیامبر اکرم کشف تام داشتند، وجود نازنین احمدی بسط تمام داشت و لذا خاتم انبیا شد و خدا برای هیچ پیامبری اندازه ایشان شناخته نشد و لذا کشف و بسطی بالاتر از وی وجود ندارد و رسولی بعد از ایشان نیامد.

رحیم پور ازغدی با اشاره به سخنان امام راحل درباره اهل بیت بیان کرد: کجا ایشان فلسفه را به قرآن ترجیح دادند؟ اینها تهمت است و می‌فرمایند مقامات عرفانی مخصوص پیغمبر(ص) است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: هر ظلمی به قرآن ظلم به اهل بیت است و بالعکس، امام می‌فرماید مظلومیت هر یک از این دو مظلومیت یکدیگر است.

وی افزود: دو جریان انحرافی به اسم مذهب و ضد مذهب در جامعه ما وجود دارد که نتیجه هر دو یکی است، یکی جریان روشنفکرزده که اعتقادی به تمدن اسلامی ندارد و جریان دیگری هم وجود دارد که اینها خطرناک‌تر است زیرا بسیاری از عوام را بازی می‌دهند، ادبیات دینی اینها متفاوت است اما نتیجه‌اش سکولاریسم است.