سرانجام مراسم در ساعت ۲۰ و ۴۰ دقیقه شروع خود را آغاز کرد.جمع کثیری از دانشجویان در سالن منتظرقائم گرد هم آمده بودند. ابتدای مراسم کلیپی برای معارفه ی افرادی که دعوت شده بودند پخش شد.
آقای رضا نجابت : دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل
آقای علامه عزیزی : دبیر سیاسی انجمن علامه
آقای معین منتظمی : دبیر سیاسی جامعه ی اسلامی
آقای حسن صادق مقدسی : نماینده ی سیاسی دفتر تحکیم وحدت

 

خوب

مجری ابتدای مراسم فرمود: برای هر شخص ۲ زمان ۱۰دقیقه ای و ۲ زمان ۷دقیقه ای داریم.
ابتدا با آقای منتظمی شروع به گفتگو شد: ایشان فرمودند: بنده به نوبه ی خودم سلام و وقت بخیر دارم .به خصوص از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان مستقل تشکر لازم را دارم. بنده دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه هستم. ببینید اگر دانشگاه را در جامعه در نظر بگیریم،دید نخبگانی، اینکه جامعه به عنوان قشر نخبه به دانشگاه نگاه میکند. همین عامل حساسیت قشر دانشجو را بالا تر میبرد. هم اکنون هم که در رابطه با قشر دانشجو صحبت میکنیم شاید خود شما عزیزان هم این حساسیت را احساس کرده باشید. اینکه جامعه با این دیدش چه انتظاری از قشر دانشجو دارد. دانشجویی که از انقلاب ۵۷ تا الان خیلی اتفاقات را رقم زده و در مقابل خیلی فتنه ها تاثیر گذار بوده است. در مقابل فتنه های ۷۸ و ۸۸ جنبش دانشجویی تاثیر گذار بود. و الان هم در بحث انتخابات، جنبش دانشجویی آن اثر خودش را باید بگذارد. رهبر معظم انقلاب به صراحت فرمودند: «برای انتخاب افرادی که آمریکا دوست و دشمن دوست نباشند. دشمن شاد کن نباشند.برای انتخاب افرادی که در جای جای این کشور برای مشکلاتشان سینه ی خودشان را سپر کنند». اگر دانشجویی بخواهیم صحبت کنیم، برای انتخاب افرادی که جیبشان را بدوزند و دهانشان باز باشد و صحبت کنند. وظیفه یجنبش دانشجویی: اولا تبیین شاخص هاست. این که شاخص ها را مشخص کنند، آنها را به جامعه تبیین کنند و از جامعه بازخواست کنند. حالا فردی هم آمد. جنبش دانشجویی هم این شاخص ها را تبیین کرد،یک نفری هم حالا نماینده شد، جنبش دانشجویی چه وظیفه ای در مقابل او دارد؟ باید بیاید و آن آرمانها و ملاک هایی که گذاشته را از او بازخواست کند. که برای این مردم این قشر از جامعه چه کارهایی انجام شده است؟ نماینده ی جمهوری اسلامی که در مجلس نماینده میشود؛ باید درد قشر مستضعف را بفهمد. کسی که ۵-۶ تا کارخانه دارد یک شب گرسنه نخوابیده که درد آنها را بفهمد.
آقای نجابت: بسم الله الرحمن الرحیم. عرض ادب و احترام دارم خدمت خواهران و برادران گرامی دانشجویان محترم دانشگاه یزد. در مورد مباحث انتخابات بحث های زیاده شده. اگر بتوانیم حرف هایمان را جهت دار کنیم و در یک چارچوب بندی قرار دهیم؛ ان شاالله در آخر امر میتونیم به یک نتیجه ی منطقی برسیم. نکته ای که باید قبل از همه ی مباحث درباره اش صحبت کنیم «اصل حضور درپای صندوق های رای است». ما هم مثل شما دانشجوییم و اثرات حضور در پای صندوق های رای را می دانیم، شعاری هم نمیخوایم بگوییم که مشت محکمی است بر دهان استکبار و هر رای ادامه ی قطرات خون شهدا!نه خیلی میخواهیم عینی بررسی کنیم. وقتی درصد مشارکت مردم در انتخابات بالا برود، چه اثری خواهد داشت بر جایگاه ایران در منطقه و جهان؟ متخصصین امنیت بین الملل ،سیاست بین الملل و غیره خیلی مطالب متنوع و گسترده ای در این باره دارند. من به طور مختصر بیان میکنم. باور کنید که حضور درپای صندوق های رای، امنیت کشور را روز به روز افزایش میدهد و جایگاه اقتدار ایران که الان میبینید.واقعا رهبر انقلاب عالم اسلام و عالم آزادی خواهان جهان را با انگشتشان اداره میکنند.  بخشی از این ناشی از ویژگی های خودشان است و بخشی ناشی از پشتیبانی مردمی است؛ که خداوند به پیغمبر در قرآن کریم میفرمایند:«هو الذی ایدک نسلهی و بالمونین»مومنین در اینجا یعنی اشخاصی که پای صندوق های رای که اشاره کردم کسی که رای میدهد در بیعت با نبیِ مکرم است.تصور کنید “صبح جمعه که میخواهید بروید رای بدهید،فکر کنید که روی منبری جایی پیغمبر ایستاده اند و شما رایی که میدهید، دست می گذارید در دست پیغمبر و با ایشان بیعت میکنید.” این اگر در ذهن آدم متصور بشود، شاید این رای دادن بیشتر جنبه ی تکلیف گرایانه پیدا کند و نامزد مورد نظر و موارد اینچنینی.. مسئله ی دوم انتخاب نمایندگانی است که به مجلس ورود پیدا می کنند. روی ویژگی های نماینده ی مجلس هم حرفی نداریم. یعنی در قانون اساسی کلیاتی آمده.فرمایشات مقام معظم رهبری و ان چیزی که عقل همه ی ما ان را تبیین می کند. این که الان مشکل مملکت چیست و نماینده ی مجلس ۲ وظیفه ی مهم تقنین و نظارت چه کاری میتواند برای مردم بکند.ما این را اگر فهم کنیم هم انتظاراتمان از یک نماینده معقول تر میشود و هم اینکه میتوانیم نماینده ی بهتری را به مجلس شورای اسلامی راه بدهیم. نکته بعد که واضحِ است و همه میدانیم که مشکل اصلی ما بحث معیشت مردم است. من به واسطه ی اقدامی در روستا های مختلف، در استان های مختلف حضور پیدا میکنم. روستایی نیست که مردمش از اشتغال ننالند. یعنی هر جا میرویم می گویند جوان ها بیکار اند. خب نماینده ای وارد مجلس میشود با قانون گذاری مناسب، نمی خواهم اصلا  شعاری بحث کنم، قانون کار از آقایانی که می آیند اینها را از آنها مطالبه کنید. ویژگی بعد اینکه فهم درستی از مسائل اجتماعی اقتصادی کشور داشته باشند. بیگانه پرست و وطن فروش نباشد. این را هم روی کلیاتش کسی بحث ندارد که چشمش به دست دشمن نباشد، اینکه نماینده در مجلس شورای اسلامی بداند که پاسدار خون شهدا باشد. مقدمه ی سوم بحث دانشجوها و جنبش دانشجویی در انتخابات است. و این جمله شهید بهشتی که: دانشجو  موذن جامعه است. یا حرف امام خمینی(ره) که دانشگاه مبدا همه ی تحولات است. یعنی خودتان را دست کم نگیرید.در خانواده از شما می پرسند که به چه کسی رای بدهیم چون شما را یک فرد دانشگاه رفته ی تحصیل کرده ی نخبه می شناسند. این وظیفه ی دانشگاهیان و دانشجویان است که فهم درست مباحث سیاسی اجتماعی، وطن فروش نبودن. این ها را تبیین کنند. گفتمان سازی کنند. و به افراد مختلف جامعه تزریق کنند.
آقای مقدسی: به نام خدا. مقدسی هستم. عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت. ۲بحث مطرح می کنم. ۱-بحث نسبت جنبش دانشجویی هست با فضای عمومی که در جامعه داریم. جنبش دانشجویی و در واقع دانشجو به عنوان قشر فرهیخته ی جامعه، همواره تاثیر گذار بوده است. تقریبا روی تمام اتفاقاتی که در تاریخ ایران بخصوص تاریخ جمهوری اسلامی ایران داشته است. ۲-بحث انتخاب اصلح است. مطالعه می کردم به یک مطلبی برخوردم که جالب بود. از کتاب الغدیر. مرحوم علامه امینی مطلبی را نقل میکنند از ابن عباس که از پیامبر نقل میکند که: هرکسی از مسلمان عاملی را بر سر کار بیاورد و به او مسئولیت بدهد در حالی که میداند در بین مسلمانان فردی وجود دارد ک بر آن کار سزاوار تر است به کتاب و سنت پیامبر آشناتر است به رسول خدا و جمیع مسلمین خیانت کرده است. تعبیری ست که در رابطه با بحث انتخاب گفته می شود. بحثی ک همیشه مطرح می شود در رابطه با انتخاب اصلح است. فکر میکنم این مطلب موضوع را شفاف میکند که انتخاب اصلح تا چه حد میتواند مهم باشد. حضرت آقا اخیرا چقدر تاکید داشتند روی این مسئله. بحث مجلس طراز انقلاب و مجلسی که بیگانه پرست باشد. چیزی که حضرت آقا مطرح میکنند بخصوص در فضای عمومی جامعه و دانشگاهی یعنی موضوعی نیست و دغدغه شان هست که  مطرحش می کنند. ضعف ما هست که ابتدا ایشان باید شناسایی بکنند و مطرح کنند و ما تازه دنبالش برویم. بحث مجلس طراز اسلامی است که نشات گرفته از سخنرانی سال ۸۶ در بین تشکل های دانشجویی که فرمودند: بروید دنبال نخبه پروری های سیاسی. در سخنرانی اخیرشان فرمودند. ما امید چندانی به سیاستمداران جهان اسلام نداریم. این باید بزرگنرین درد برای ما باشد که همه یسیاست مداران نشسته اند و آقا این سخن را بگوید. خواهشا دوستان این موارد را مدنظر قرار دهند ک حداقل بار کوچکی را از دوش ولی امر مسلمین برداریم.
آقای علامه عزیزی: به نام حضرت حق. رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند، چنین نماند و چنین نیز نخواهد ماند، من هر چه در نظر یار خاکسار شدم، رقیب نیز چنین محترم نخواهد ماند، چو پرده دار به شمشیر میزند همه را، کسی مقیم حریم حرم نخواهد ماند.
سلام عرض میکنم به همه ی دوستان عزیزم. در ابتدای صحبت هایم عرض کنم که انجمن اسلامی ما انجمن پیشرو نیست، همان انجمن اسلامیِ دانشجویان دانشگاه علامه هست و این پسوند پیشوند ها را ندارد. بنده از لحاظ خط فکری هم خودم رو مقید میدانم به خط امامی بودن. طیف اصلاح طلب بله و ما جز خط امامی هستیم. ما در رابطه با موضوع بحث که گفته شده بود  (دوران شیرین نامزدی)! این یک طنزی است که برگرفته از سخن طنز یک فردی که خودش یک طنز تلخ سیاسی در تاریخ معاصر سیاسی کشورمان. که متاسفانه این طنز هنوز ادامه دارد. و ما الان در این انتخابات وقتی که میخواهیم بحث کنیم چند تا مقوله را باید در نظر بگیریم: ۱-مقدمات انتخابات را باید فراهم کنیم .بگوییم که ما در انتخابات چگونه حضور پیدا کنیم و چگونه انتخاب کنیم. بحثی است در قرآن که از ۱۲۴نفر اسم برده شده، ۲نفر از آنها پیامبر نبودند. یکی از آنها لقمان حکیم بود. که خداوند وعده ی بهشت را به آنها داد. بحث اینجاست که آنها چه کاری کردند که خدا به آنها وعده ی بهشت را داد؟ اینجا شاه کلیدی دارد که وقتی فردی نتواند حقی را بشناسد بعد در راه حق قدم بگذارد و بعد بر حق پافشاری کند، این کل بحث است. الان ما یک بحثی را داریم درباره ی حق الناس. مجریان و ناظرین باید این حق الناس را رعایت کنند و ما باید بر اساس معیار های حق طلبانه انتخاب های درستی داشته باشیم. درست است اینجا هم عدالت رعایت نشده و از یک طیفی آمده اند و بنده هم از یک طیفی امده ام. و اینجا هم حق رعایت نشده و ما باید در حداقل در انتخاب هایمان حق را رعایت کنیم. و درست است که یک شمشیری دست آقایان بوده و خیلی از عزیزان ضربه خورده اند؛ ولی با همه ی اینها برای تقویت نظام لازم است که همه ی ما حضور پیدا کنیم و اصلح ها را باز در بین همین جمع انتخاب کنیم تا بتوانیم مجلس خوبی داشته باشیم، تا مشکلات جامعه را حل کنیم. الان که در پسا برجام به سر می بریم و موضوعاتی هست. برخی از کد های ژئوپولوتیک را به ما می رساند که ایران اگر بتواند عقلانی جلوبرود؛ میتواند در دو دهه ی آتی نقش ژاپن رو در خاورمیانه از لحاظ اقتصادی پیش ببره و این معطوف به این است که دولت مردان ما عقلانی حرکت کتتد. ملزومات کشور را بشناسند و بدون دشمنی با کشور و مردم به فکر آینده ی کشورمان باشند.
بعد از صحبت های جناب علامه،مجری سوالاتش را پرسید. به نظر دوستان به صورت مصداقی کدام یک از مجلس های بعد از انقلاب را مجلس بهتری میدانند و چرا؟ و سوال دوم این که لطف کنید هرکدام از بزرگواران دو نماینده ای که از نظر آنها بعد از انقلاب میشود اسم نماینده ی خوب ر رویش گذاشت معرفی کنند و علتش را بفرمایند.

منتظمی:

زمانی که از مجلس صحبت می کنیم، همه ی مجالس ما یک سری نقاط مثبت و منفی داشته اند. اما نماینده ای نماینده است که حق مردم را برود و پیگیری کند بگیرد و به شهر و حوزه ی انتخابی برگرداند. نه مثل عده ای باشد که نماینده ی مجلس ، وکیل امت باشد؛ وکیل الدولت باشد. این اشتباه ترین کار است. در آخر صحبتم مصداق مجلس را می گویم.

ببینید مجلس شورای اسلامی یک وظایف سنگینی دارد. اما اولین ویژگی ای که به نظر بنده مهم است : ۱- عزت مردم، عزتی که ملت ما برای رسیدن به این عزت جان و مال و خونشان را دادند. ۸ سال جنگ کردند. در فتنه ی ۷۸ ایستادند. ۸ ماه دفاع کردند در مقابل کسانی که می خواستند این مردم را به خاک و خون بکشند و به سختی به مسائلی دست پیدا کردند که غرب فقط دم از تحریم آنها میزد. وکسانی میخواهند عزت ما را تحقیر کنند که ما باید همه چیز را ببندیم.

۲- نماینده ی مجلس ما نماینده ای باشد که یرود دنبال اقتصاد  مقاومتی. نه اینکه در برنامه ی ششم توسعه، وقتی ۳۱ بند از طرف رهبر معظم انقلاب ابلاغ میشود، وقتی به مجلس میرود، از طرف دولت ۸ بند بشود. این یعنی اختلاف در حد ۲۳ بند. یا وقتی لایحه بودجه ای میرود به مجلس، اگر وکیل الدولت باشد لایحه ی بودجه تصویب میشود! برای اینکه در ۵و۶ مورد وزارت خانه، به کلی دولت به خودش اجازه داده در مورد بودجه ۹۵ اوراق مشارکت منتشر کند. اوراق مشارکتی که نه سقفی برایش معلوم است نه کفی. و ما با حساب و کتابی که کردیم باید ۵ تا رییس جمهور بیابد تا بتواند پولی را که از مردم قرض گرفتند ،سودش را به مردم پرداخت کنند. اگر مجلس ما مجلسی باشد که این را با چشم های بسته تصویب کند طبیعتا رای مردم ما را زیر پایش گذاشته است. ما مجلسی می خواهیم که به مردم اهمیت می دهد. مجلسی که رسیدن به یک بحث علمی را عزت مندی برای ما میداند، نه تحقیر کردن را برای رسیدم به گوچه فرنگی و ایرباس۳۸۰٫ وقتی که ما از مجلس صحبت می کنیم از شهید آیت هایی صحبت می کنیم که خیانت امثال بنی صدر را رو کردند و همین طور  اسنادی را می خواست از بعضی ها رو کند که متاسفانه یا خوشبختانه به فیض شهادت نائل آمد. مجلس ما «شهید دیالمه ها» میخواهد. این مجلس آرمانی ماست . مجلس آرمانی ما که بلند شود و بگوید آقای رییس جمهور، سفری که به فرانسه داشتید برای ما واردات داشت نه واردات صنعتی. مردم ما ایرباس ۳۸۰ لازم ندارند، ایرباس برای مردم ما آب و نان نمیشود. برای مردم ما شغل نمیشود. مجلس آرمانی ای که ما پیگیرش هستیم باید به دنبال حق و اشتغال مردم برود. اگر شغل نباشد فساد بالا میرود، اگر آب و نان نباشد، اگر اشتغال نباشد و هکذا…. این مجلس آرمانی ماست که بیاید وقتی که هسته ای مطرح میشود؛ عزت ما این است که وقتی غرب، امثال آمریکا ما را تحریم کردند، ما توانستیم و میتوانیم به انرژی هسته ای و امثال انرژی ها و سایر صنعت ها برسیم. مجلس ما مجلسی هست که در لایحه ی بودجه به جای واردات سیب پاکستانی و انبار کردن سیب های داخل کشور ،به جای اینکه به ان رای مثبت بدهد می اید دنبال صنعت و شرکت های دانش بنیان. مجلسی که دربرابر اینها سکوت کند مجلس مورد اعتماد ما نیست. مجلسی مورد نظر ماست که برود دنبال حق کارگر، کارگری که قرار داد های ۳ماهه می بندد. کارگری که قراردادهای سفید امضا از او میگیرند. خط فقر ما وقتی نزدیک ۲میلیون بود حقوق کارگر در اولین لایحه ی بودجه ی۹۵ ،۷۶۵ هزار تومان نوشته شده بود . مجلسی که در برابر این سکوت کند به نظر من خائن است.

اینجا بحث آرمانی؛ بحث اینکه چه مجلسی به نفع ملت خواهد بود؛ چه مجلسی حق مردم را خواهد گرفت. آیا مجلسی خواهد بود که بیاید بگوید آقا واردات به ضرر مردم است؛ به زور برای کم کردن تورم لازم نیست رو بیاوریم به سمت واردات. مجلسی که من می پسندم مجلسی است که شهید آیت ها و شهید دیالمه ها داشته باشد . اما سوال دوم، نماینده هایی که مردمی هستند مثل آقای بذرپاش که در خیلی موارد حرف می زند . نماینده ی دوم مثل قاضی پور ارومیه. که کاری ندارد کدام دولت است فقط می اید که حق مرم را بگیرد.

زمان احمدی نژاد بیشترین سوال را از وزرا داشت ،زمان روحانی هم بیشترین سوالات را داشت.

و مجلس اول را هم می پسندم.

نجابت:

چندتا نکته در مورد پرسش شما مطرح است که به آنها اشاره کنم. مجالسی که تقریبا از اول انقلاب پشت سر گذاشتیم هرکدام ویژگی خاص خودشان را داشتند. هم نقاط مثبت داشتند هم منفی. من ویژگی نماینده ی خوب را اشاره کردم که ویژگی مجلس خوب هم همان هاست.که می خواهیم بسطش بدهیم. یکی اینکه دید مناسبی نسبت به مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی داشته باشد. دوم اینکه بیگانه پرست نباشد. وقتی نماینده هایی با این ویژگی ها از سراسر کشور دور هم جمع بشوند؛ تقریبا مجلس هم آنگونه میشود که امام فرمودند : مجلس عصاره ی فضائل ملت است. دوستان دانشجو به این نکته توجه کنند که وظیفه ی مجلس مطابق قانون اساسی تعیین و نظارت است. یعنی قانون گذاری و نظارت کردن بر دستگاه های اجرایی.

وظیفه ی نماینده ی مجلس اجرای عدالت در عرصه ی سلامت در تمام کشور است. پرسش دوستان مصداقی بود. من مختصری وارد فضای سیاسی کشور می شوم، ما در یک شرایط پسا برجام قرار داریم. برجام با نقاط مثبت و منفی اش تصویب شده و مردم به دنبال بهبود وضعیت معیشتی خود هستند.یعنی از اولی که به آقای روحانی هم رای دادند .مطالبه ی همه همین بود. برجام هم که تصویب شده و اجرا .دیروز رییس جمهور غنا به تهران آمدند و رییس جمهور ما به فرانسه رفتند. همه ی اینها ۲خاصیت دارد. یک خاصیت دیپلماتیک دارد که بوسیله آن بتوانیم جایگاهمان را در منطقه افزایش دهیم. دوم هم سفره ی مردم است. رییس جمهور در مناظره های انتخاباتی سال ۹۲ فرمودند: که ملاک تورم جیب مردم است. البته این جمله، جمله ی صحیحی نیست.

نماینده ی مجلس باید این را پیگیر باشد؛ از وزرای مربوطه، دستگاه های مربوطه و رییس جمهور و … که وضعیت معیشت مردم با برجام واقعا حل میشود یا راه حل یک جای دیگر است.

در قضایای اخیر بحث کرسنت رخ داده و قراردادهای نفتی که روز به روز هم  بسته میشود.کرسنت فرقش این است که با کشورهای اماراتی بسته می شد و قرارداهای نفتی جدید با کشورهای گردن کلفت تر اروپایی و آمریکایی هست. ان نماینده ای میتواند موثر باشد که در برابر کرسنت و قرارداهای نفتی که دارد بسته میشود موضع بگیرد. یا وقتی که سبد کالا توزیع میشود نماینده باید نگاه کند ببیند که آیا این توزیع در راستای عدالت اقتصادی کشورمان هست یا نه. بحث فسادهای اقتصادی که در دستگاه های گوناگون هست. یک نماینده باید برخورد کند. متاسفانه ما این را جناحی می کنیم. فساد چپ و راست و اصولگرا و اصلاح طلب ندارد. هرکسی از هرناحیه ای به بیت المال تعدی کند باید با او برخورد بشود. در همین تایید صلاحیت ها می بینیم. شورای نگهبان بین راست و چپ تفاوتی نگذاشته یا اون کسی که شما به او می گویید دلواپس، آقای رسایی رد صلاحیت شده است. بحث دیگر، انبارهای خودرو است. مشکلات کشور ان قدر عینی و ملموس است، ان قدر کم نیست که نماینده نتواند روی آنها نظارت کند.کدام نماینده فریاد زده و ایستاده. یا وضعیت خودروهای ایران خودرو و سایپاو…خب وقتی ما نتوانیم اینها را تعمیم بدهیم وضعیت کشور به این سمت می رود. بنابراین نماینده باید نظارت کند. .نظارت فردی سینه چاک می خواهد.نماینده باید جاهایی را دست بگذارد که بشود روی آن کار کرد. بحث میوه های وارداتی. در نهایت نماینده باید موضع بگیرد در برابر مشکلاتی کهبه مردم وارد میشود.تعداشان کم نیست و زیاد هم نیست البته.و ما حق داریم نسبت به بعضی از مسئولین دلسرد بشویم. ما باید نمایندگانی را پیدا کنیم که از کسی غیر از خدا نمی ترسند و به سمت آنها برویم. به صورت مصداقی برای مجلس. باید به صورت سلبی وارد شویم که مجلس ششم نیست.مجلس نهم نیست .مجلس هشتم هم نیست.مجلس اول یک شرایط خاصی دارد .به صورت نسبی است.اگر بخواهیم نام ببریم مجلس هفتم به دلایل متعدد وضعیت بهتری داشته اگرچه مجلس پنجم تنها مجلسی است که مقام معظم رهبری به تمام نمایندگان در پایان دوره ی نمایندگی  لوح تقدیر میدهند.

مقدسی:

در مورد بحث مجلس حضرت آقا صحبت های صریحی دارند.من بحثم برمیگردد به خودمان. کسی که ما دعایش را داریم. ولی امر مسلمین جهان هرهفته باید بیاید راجع به مجلس صحبت بکند.و ما بفهمیم که در دهه ی چهارم انقلاب طراز یک مجلس انقلاب اسلامی چیه! طبق سخن آقای نجابت که باید سلبی بررسی کنیم .خب مجلس ششم که قطعا مجلس ایده آل ما نیست. مجلسی که داخلش با سنای آمریکا تماس بگیرند و تحصن بکنند.وقتی که بنابرحکم حکومتی رهبری لایحه ی قانون اصوات به درخواست همان دوستان از دستور جلسه خارج میشود و بلند شوند و مجلس را ترک کنند. قطعا مجلس مورد نظر ما نیست.حتی مجلس شورای ملی هم نیست چه برسد به مجلس شورای اسلامی.

مجلس کنونی شاید بعد از مجلس ششم مجلس بدی بود.مجلسی که تمامی رفتارهایی را که دولت انجام داده بود ببنید اصولا باید معادلات بین مجلس و دولت به حالتی باشد که مجلس کنترل کننده ی فعالیت های دولت باشد.تا بتواند هم به آن کمک کند و هم جلوی رفتارهای ناصحیحش را بگیرد. مجلس هشتم هم تنش های خاص خودش را دارد .بی اخلاقی هایی که از هر دوطرف در صحن علنی مجلس بوجود آمد. و مجالس دیگر هم به همین ترتیب.نظر من به آقای نجابت نزدیکتر است.که مجلس هفتم مجلس نسبتا خوبی بود. آقای منتظمی گفتند مجلس اول مجلس خوبی بود که به دلایلی اینگونه نیست. اگر یادتان باشد آقای روحانی هم گفتند که مجلس اول مجلس خوبی بود .که مجلس اول ،مجلس شورای ملی بود و بعد از چند ماه به اسم مجلس شورای اسلامی تغیر نام پیدا کرد. مجلسی بود که از چریک فداییان خلق بودند تا به نوعی حامیان مطلقه خلق. حضور شهید آیت نمونه ی یک نماینده ی ایده آل است. در شرایط کنونی .چون در نظام علوی برخلاف نظام مهدوی ما هیچ چیز کاملی نداریم.و نسبی هست. تمثال شهید آیت ،دیالمه، چمران که در دوره ای نماینده ی مجلس بودند، شهید لاجوردی ،مرحوم ربانی املشی این دوستان را شاید بتوانیم در حد نماینده ی طراز مجلس شورای اسلامی فعلا ببینیم. بخش دوم صحبت هایم مربوط به صحبت های آقای عزیز است که نکاتی جای بحث داشت. فرمودند خط امامی ها، من بر اساس صحبت امام یک چیزی را میگویم  درمورد شمشیر شورای نگهبان که دوستان خیلی خوب اشاره کردند و به تعبیر آقای عزیزی،شمشیر همه رو بریده و این فضا سازی هایی است که علیه شورای نگهبانی میشود که امام ان همه در موردش تعابیر والایی دارند که واقعا آدم انگشت به دهان میماند .یک نمونه اش را از روی متن صحیفه برایتان می خوانم: اعضای شورای نگهبان که حافظ منافع نظام و مسلمین هستند .من به آقایان هشدار میدهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است.لازم است به طور اکید به مصالح اسلام و مسلمین توجه کنید و به قوانین هرچند برخلاف نظر شخصیمان باشد احترام بگذاریم . نکته ای از امام در مورد مجلس طراز : حضرت امام اشاره دارند حتی اگر کسی بعد از اینکه نماینده شد اگر باقی نمایندگان دیدند که او در حد نماینده ی مجلس نیست .نباید بگذارند که فعالیت کند.

« واز نمایندگان مجلس شورای اسلامی دراین عصر و عصرهای آینده می‌خواهم که اگر خدای نخواسته عناصر منحرفی با دسیسه و بازی سیاسی وکالت خود را به مردم تحمیل نمودند، مجلس اعتبارنامه آنان را رد کنند و نگذارند حتی یک عنصر خرابکار وابسته به مجلس راه یابد »

هروقت ما توانستیم در مجلس به این سطح برسیم که این اتفاق برای نماینده ها بیفتد. شاید بتوانیم بپذیریم که مجلس ما نزدیک شده به مجلسی که مورد نظ حضرت امام و حضرت آقا بوده است. برای نماینده هم شخص خاصی مورد نظرم نیست.

آقای عزیزی :

در رابطه با صحبت هایی که شد ابتدا یک جوابیه بدهم. بنده همین امروز صبح در رابطه با شورای نگهبان مناظره ی مفصلی داشتم و اینجا عرض کنم که کاملا مدافع این نهاد هستم .از قضا مدافع نظارت استصوابی هم هستم.بلکه منتقد عملکرد شورای نگهبان .الان شما اینجا سفسطه نکنید .فقط منظور بنده فقهای شورای نگهبان نیست .بلکه چندین هزار نفر اعضای شورای نظارت هستند که به نظرات اونها بنده انتقاد دارم . و وقتی که شما از امام درباره ی شورای نگهبان گفتید.امام نگفته اند دربرابرش.رای نگهبان لال شوید و هیچ نگویید . امام گفته حفظ شورا مقداری اش به دست خود شوراست.برخورد شما باید به صورتی باشد که در آینده هم به این شورا صدمه نخورد .شما نباید فقط به فکر حالا باشید و بگویید آینده هرچه شد باشد .صحیفه ی نور.جلد۱۹٫صفحه ۴۴٫

ما انتقاد داریم و این انتقاد فقط به فقها نیست.و  این انتقاد بر اساس عملکرد هست.

ملاک ما ان آیت اللهی نیست که در قم نشسته و هیچ نوع آزادی را برای مردم قائل نیست. ملاک ما قانون اساسی و بیانات مقام معظم رهبری ست.و اندیشه ی سیاسی حضرت امام است.

بنده معتقدم که شورای نگهبان باید باشد و نظارت استصوابی هم باید باشد منتها شورای نگهبان باید یک رویه ی قانونی داشته باشد نه این که نماینده ای که در یک دوره رد شد.دوره ی بعد تایید شود.

مشکل اینجاست که شورای نگهبان رویه ای درست ندارد که ما بدانیم بر اساس این رویه عمل میکند.

به نظر بنده در مورد مجالس، بعد از مجلس پنجم یک روند نزولی درباره ی مجالس داریم . بهترین مجلس رو نمی توانم بگویم .ولی بدترینش مجلس نهم بوده .و درمورد نماینده ها هم نمی دانم کدوم رو بگم.

 

سوال دوم: به نظر شما نتیجه ی انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی چه خواهد بود ؟و کدام جریانات پیروز خواهند شد ؟

منتظمی : من نمی دانم بزرگ ما چه کسی است .چون ما دانشجوییم و دانشجو از کسی خط نمی گیرد .اصولا تشکل دانشجویی از کسی خط نمی گیرد. در مودر مجلس شورای اسلامی .شورای نگهبلان وظیفه ای رو برعهده دارد.

خودمان را جای شورای نگهبان بگذاریم…باید از بین ۹۰درصد غربال کنیم.کسی که در شیراز نماینده ی مجلسِ و توسط هیئت اجرایی تایید شده و به جرم حمل مواد مخدر تو فرودگاه دستگیر میشود بگیرید تا کسی که پرونده ی قضایی و ..پس وظیفه یشورای نگهبان سنگین تر میشود.

تا اونجایی که یادم میاد طبق یک آمار تعداد اصول گرایان رد صلاحیت شده بیشتر از اصلاح طلبان بود.

شورای نگهبان داره بر اساس وظایف خودش به جلو پیش میره. براساس فرمایشات حضرت امام و مقام معظم رهبری و براساس قانون که یکیش شورای امنیت ملی هستش که به پروپاش میپیچن که چرا در سال ۸۸افتاده بود و براساس این قانون رد صلاحیت میشه که شبهه هایی وارد میکنند که به نظر بنده وارد شدنی نیست. البته شاید عده ای این را ارجاع میدهند به قم نشستن، خب خیلی خوبه خیلیا قم میشینن، خب خیلی بهتره که بشینیم تو کاخ خای تهران و خاطره سازی کنیم.

الان فضا به گونه ای هستش که ۲قطبی درجامعه ایجاد شده که نباید ایجاد میشد .که عاملش هم آقای خاطره س که میخواست کپنی هم از بیت امام برای خودش خرج کنه که الحمدالله نشد. و بصیرت مردم و ایستادگی شورای نگهبان این اجازه رو نداد.

تشکل دانشجویی به هیچ جناحی وابسته نیست.تشک جناحی کار خودش رو انجام میده.

در تهران و شهرستان ها لیست هایی ارائه میشود تا آنجایی که من خبر دارم از اصلاح طلبان ۳تا ۴لیست ارائه شده . سوالی که برای من بوجود اومده اینه که یک مفسد اقتصادی مثل کرباسچی سردمدار بستن لیست اصلاح طلب هاس.

و در موردمجلس هم نظرمو دادم و فک میکنم مشخص شد کدام طیف رای بیاره.

و مطلب دیگر اینکه عزت اقتصادی ما رد اقتصاد مقاومتی است.که آقا متاسفانه به صراحت میگویند کار یانجام نشده.وقتی واردات باشد ،اقتصاد مقاومتی ای اتفاق نمی افتد.

نجابت:

۲-۳نکته وجود داره درمورد سوالی که پرسیدند.

۲نکته هم در حاشیه .مسئله اول حق الناسِ.که رک و صریحش میشه تقلب نکردن و شمارش صحیح آرا.

در بحث تایید صلاحیت ها نکته ای که وجود دارد اینه که شخصی که مواد مخدر حمل میکند آیا سزاواره که نماینده ی من و شما در مجلس شورای اسلامی باشه؟اون کسی که پاسور فروشی میکرده اون کسی که تابعیت ایرانی نداره.

بله نهادها نباید در انتخابات دخالت بکنند.چه میخواهد نهاد نظامی باشه چه میخواد دولت باشه . واینکه مردم هم گوششون مخملی نیست.آقای رییس جمهور در صحبت هاشون تناقض دارند یکبار میگفتند که بازی بردبرد ۳-۲بردیم!!در مورد برجام! یا میگن که ما دخالتی در انتخابات نداریم ولی برای ما بهتره که اهالی اعتدال پبروز انتخابات بشن.خب مردم این دخالت ها رو میبینن.

بحث دیگر تمکین به رای مردم است .خوب یا بد هرکسی رای بیاره ،رای قانونی است که مردم رای دادند و کسی نباید بیاد بیرون مخالفت کنه و اتوبوس آتیش بزنه و اهانت کنه به نظام و…اینا همش حق الناس هستش.

بحث دیگر اولویت های مجلس است .باید به این نکته توجه کرد که اولویت بندی ما به کدام سمت میرود.

در مورد بحث بزرگتر هم ،بزرگتر ما مقام معظم رهبریِ و جز خدا کسی رو نداریم.

به نظر شما بزرگ اون کسیِ که میگه آزادی و بزدل و بی شناسنامه و جهنم و اینا آزادیی. یا مثلا آقای خاتمی در ۱۶آذر ۸۳ که میگن میگم بندازنت بیرون ،آدم باش .. یا آقای هاشمی که بحث آزادی از منظرشون یک طنزیه. که درست نیست اینها رو مطرح کنیم.

نکته ی دیگر اینکه الان ۴جریان در سیاست ما وجود دارد : جریان منسبین دولت که آقای نوبخت دبیر کل حزب اعتدال و توسعه است . اصلاح طلب اصول گرا و یه طیفی که آقای لاریجانی هستند و با اصلاح طلبا یکی میشن.وایشون همه ی هم و غمشون رو گذاشتن که رییس مجلس بعدی بشن.

بحثی هم که در مورد انتخابات ۹۲مطرح است .مربوط به وضع معیشتی مردم است .که مردم وضع الان رو میبینن و امیدی هم به اصول گرا ها ندارن و نداریم.ولی خب این مردم هستند که تشخیص میدن به کدوم جریان سیاسی رای بدهند.

نکته ی دیگر اینکه اکثرا نماینده های ما حزب بادی اند.نگاه میکنند ببینند مجلس کدوم سمتِ و اون سمت میروند.

آقای مقدسی:

بحثی که وجود داره اینه که نظارت استصوابی از مجلس پنجم شروع شد. بحث دیگه هم در مورد قم نشین بودن بود .ما که به جناح خاصی وابسته نیستیم ولی طبق حرف آقای نجابت قم نشین باشن بهتر از اینه که جای دیگه ای نشسته باشند . به قول آقای عباسی:

کسی که روی مبلی میشینه که از تخت شاه نرم تره نمیاد مسائل کشور خیلی براش موضوعیت داشته باشه. بحث رویه ای مشورای نگهبان هم خیلی مطرح میشه . امام جمله ای دارند: تذکر پدرانه به اعضای عزیز شورای نگهبان میدهم  که مصلحت نظام را در نظر بگیرند.

و خب طبیعتا یک نفر میتونه در برهه ای برای جامعه خطر ناک باشه در برهه ای خطرناک نباشه.ب چند دلیل .یکی اینکه اون آدما میتونن تغیر کنند.که از راست سنتی به چپ مدرن رفتند!

آقای علامه عزیزی:

درسته…ما از قم نشین صحبت کردیم و شما از کاخ نشین.بله ما افتخار میکنیم که دولت اصلاحات در نفی دولتی بر سر کار آمد که رییس دولت آن در کاخ خا مینشست.و همین الان هم در کاخ ها مینشیند.

شما مگه یادتون رفته!دولت آقای هاشمی دولت اصولگرا بود.

دولت شما بود.دولت ما نبود.

نکته ی بعد که شما در مورد مصلحت اندیشی شورای نگهبان میگویید.اصلا این حرف ها نداریم!مصلحت نظام در مبارزه ی جدی با مفاسد است .مصلحت نظام در شفافیت است.ما انقلاب کردیم که با مردم رو راست باشیم. نخیر.مصلحت اندیشی های بیخود ب درد خود این آقایون میخوره.

مسئله دیگرم در مورد آقای موسوی بجنوردی است .ببینید فردی که منصوب به حضرت امام است در شورای عالی قضایی. در زمان حضرت امام قوه ی قضاییه به صورت شورای عالی بوده.که رییسشان آقای موسوی بجنوردی بود بوده. یکی از سرایط اون زمان شرط اجتهاد بود.یعنی امام مجتهد بودن آقای موسوی رو تایید کردند.الان چی شده که آقایون شرط مجتهد بودن ایشون و قبول نکردند؟ بعد اگر ملاک امتحان دادن است .پس چرا ۳نفر از نمایندگان محترم بدون امتحان دادن تایید شدند. چرا یه نفر که ۲۴سال سن داره اون تایید شده؟

سوال سوم: تاریخچه ی جنبش دانشجویی و نوع رابطه اش با حزاب سیاسی؟
منتظمی:

جنبش دانشجویی به هیچ حزب و جناحی وابسته نیست. بحث انتخابات که مطرح میشود..جنبش دانشجویی یک سری آرمانهایی رو مشخص میکند و بر اساس آن لیست میدهد. این نیست که از لیست فلان جناح تبعیت کند. تشکل در کل باید مستقل باشد و به جناح و حزبی نباید وابسته باشد.

نجابت:

تشکل ما ،انجمن اسلامی دانشجویان مستقل،مثل هر تشکل دیگری اعلام میکند که من مستقل هستم.و به هیچ جناحی ارتباطی ندارم. ولی دانشجویان باید در عمل کارنامه ی تشکل مطبوع رو نگاه کنند.که در جریانات سیاسی چگونه رفتار میکند.

مقدسی: ابتدا اشاره کنم که تیم اقتصادی آقای خاتمی همان تیم اقتصادی آقای هاشمی بودند. واینکه گفتند دولت هاشمی دولت شما اصولگرایان بود غلطه.چون نه ما اصولگراییم نه ان دولت اصولگرایی بود. و نکته ی دیگر که قبلا از حضرت امام گفتم که “مصلحت نظام را در نظر بگیرند.” اینکه مصلحتشان بیخود است یا با خود را ما نمیدانیم . و اینکه شورای نگهبان حاکمیت داره ک خود حضرت آقا هم فرمودن و این صحبت های آقا هم مصداق عینی و عملی قانون است. علامه عزیزی: جنبش دانشجویی برخورد شده با برخورد با نظامها .یک نیرویی انقلابی که خودشون در مقابل حکومت ها قرار بدهند.یعنی تاریخ را که بررسی که میکنیم میبینیم که از افتتاح دانشگاه تهران.کودتای ۲۸مرداد،۱۶آذر و حوادث تلخ انقلاب ما میبینیم همه ی این اتفاقات وجود دارد .ولی باید توجه کنیم که در ۲۲بهمن ۵۷انقلاب تموم شده.الان ما باید این روحیه رو از جنبش دانشجویی بگیریم.و روحیه ای تازه در اوبدمیم. ما نباید بگذاریم مشکلی که در احزابمان داریم جنبش دانشجویی در آن بغلتد.
در انتهای مراسم تیریبون به دانشجویان رسید.

سید رسول هدایتی نماینده ی بسیج دانشجویی: بسم الله الرحمن الرحیم. خوش آمد خدمت مهمان به شهر دارالعباده. اول یک تعریفی از انتخابات بگوییم: انتخابات در تمام جهان نماد مردم سالاری است.اما در کشور ما نماد مردم سالاری دینی است .که علاوه بر مقبولیت ،مشروعیت هم به نظام میدهد. ما باید در انتخابات به افرادی رای برهیم که صاحب گفتمان باشند. هرکسی که از فیلتر شورای نگهبان رد شود نشان میدهد که حداقل ها را دارد.ما باید در این بین به دنبال حداکثر ها باشیم.
جناب آقای نعیمی مسئول انجمن علمی : چند اصل از قانون اساسی رو میگم و مطابقت میدم با بحث نمایندگی و شورای نگهبان.

اصل ۶۵ قانون اساسی :اگر دو سوم از نمایندگان در مجلس حضور داشته باشند مجلس رسمیت پیدا میکنه. با این حالو تایید صلاحیت ها  ۱۸۰نفر مشخص شده اند و خودشون مجلس رو تشکیل بدهند !
اصل ۸۴ قانون اساسی:هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد بر تمام مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر کند . حالا کسانی که در شهرستان من انتخاب شده اند و میشناسم ،مطمئنم که نماینده ی من هستند و اون ایده ی فکری رو دارند؟ اصل ۸۷قانون اساسی:رییس جمهور برای هیئت وزیران پس از تشکیل و پیش از هر اقدام باید رای اعتماد بگیرد. خب برای رای اعتماد باید از نماینده گرته شود.وقتی نظر من داخل مجلس نیست .گروه من و طیف فکری من.چگونه میخواد وزیر انتخاب کنه؟

 

 

آقای فریدونی نماینده ی انجمن پیرو خط امام : نکته درباره ی انتخابات پیش رو، هدف باید منافع کشور باشد.اولین منفعت کشور نجات از دست افراد بیکفایت است. سوالی که از آقای نجابت دارم: از اصولگرایان فقط آقای رسایی رد شدند در حالی که از اصلاح طلب ها ۹۹درصد رد شدند.و اینکه اصلاح طلب ها اختلاف دارند دربازه لیست انتخاباتیشون،اصلا کسی مونده که بخوان لیستش رو بدن ؟ و نکته ی بعد اینکه فقط آزمون ملاک بوده برای تایید صلاحیت و اگر مرجع تقلیدی یک نفر را تایید کند ،سید حسن خمینی را تایید کند این ملاک نیست؟این ایرادات بزرگی رو به شورای نگهبان وارد کرده. در مورد جنبش دانشجویی هم،اصلا دیگه جنبش دانشجویی وجود داره ؟ و پس از مدتی نوبت به پاسخگویی سوالات دانشجویان شد . آقای منتظمی : انقلاب مرحله ی اولش وقوعش است .بعد ادامه پیدا کردنش و مرحله آخر تثبیتش است. دوستان منتقد معتقدند که انقلاب ذتموم شده و تثبیت الان وقت یه چیز دیگه است! دیدی که ما ترجیحا به آننگاه میکنیم .دید گفتمانی است.یعنی یک سری تحرکاتی شده،انقلابی شکل گرفته و براساس این انقلاب یک سری ایدئولوژی هایی بوجود آمده.و همانطور که رهبری فرمودند قطار گفتمانی ما مسیر خودش رو طی خواهد کرد.این انقلابی نیست که افراد را پس بزند. نکته ی بعد،وقتی نماینده ای رای می آورد و حسن شهرت پیدا میکنه نماینده ی همه ی ملت است .یعنی بیشترین آرا رو آورده و نماینده ی مردم آن بخش است.و شما به عنوان یکی از آن مردم میتونین ازش مطالبه کنین. ولی اینکه با صندوق آرا قهر کنیم این درست نیست . و رد مورد اقتصاد.در مورد دولت قبلی اصلا هرچه بود ،خوب یا بد تمام شد .در این دولت قرار بود در ۱۰روز اول درست شود .الان ۸تا از آن ۱۰۰روز گذشته است.و تغییری بوجود نیامده.قرار بود بعد از برجام درست بشه.متاسفانه تغیری نکرده.ما الانهمه چیز وارد میکنیم.واین موقعی اتفاق می افته که کمر اقتصاد ما میشکنه..ما تولید داخلمان را تقویت نمیکنیم. نجابت: نکته ای که مطرح شد این بود که چرا از جریانی افراد خاصی نیستند.ببینید از جریان اصلاح طلب یکی از نخبه گانشون آقای عارف هستند.مثلا آقای هادی غفاری هستش.که البته رد صلاحست شدن ولی خودشون میگن که ما در ۹۵در حوزه های انتخاباتی کاندیدای داریم. پس یا ما باید یا مجاهدین خلق باشیم یا تابعیتمون ایرانی نباشه یا یه جور دیگه که طیف فکریمون نماینده ای نداشته باشه .بزرگان این جریان آقای عارف ،کواکبیان دارن میگن. مقدسی: در انتهای بحث،آقای عزیز فرمودند که در ۲۲بهمن ۵۷ انقلاب اسلامی تمام شد.خیلی فاصله داره با فرمایشات حضرت امام.فکر کنم اگه یه نگاه تورقی هم به صحیفه بندازین متوجه بشین. شهید آوینی و دیگر بزرگان هم گفته اند تا ما پرچم اسلام را در افق ها نکوبیم کارمان تمام نشده. علامه عزیزی: من زمانی که گفتم انقلاب در ۲۲بهمن ۵۷ تمام شد یعنی انقلاب تمام شد و نظام جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت . بله ما الان مدعی این هستیم که باید تفکر انقلاب اسلامی را صادر کنیم  ب جهان .مخصوصا جهان اسلام.ولی در داخل نظام جمهوری اسلام رو داریم.
خوب۷
خوب۵

421214202_30993

 

421909443_25143